紙田彰「詩的絵画の試み」 Akira Kamita "Attempt of poetic painting"


[作品解説]「10-44 sec.―重力の発生」 [Work explanation] "10-44 sec. --Occurrence of gravity" , 2006.11

「10-44 sec.―重力の発生」 "10-44 sec. --Occurrence of gravity"


 この作品は、横浜市・BankART Studio NYK で2カ月間(2006.10.1-11.30)にわたって公開制作したものである。
 タイトルの「10-44 sec.」とは時間の最小サイズ(プランク時間)で、ビッグバンから10-44秒後に宇宙にある4つの力(強い力、弱い力、電磁気力、重力)のうち、まず重力が発生したというものである。重力はミクロではもっとも弱い力であるが、マクロではあらゆるものについて無限の距離に力を及ぼすとされる。
 F120号4枚組の大作は、じつに10-44秒という、瞬間というにはあまりにも小さな、恐るべきサイズをイメージしている。
 作品の全体を横に貫いて敷設されたケーブルの痕跡、その盛り上がった絵具のマチエールはひもエネルギーを表し、締めつけられた宇宙の原初がその最初期に重力を発生させ、宇宙の基本的な力を誕生させるという思考イメージで作られている。
 力はそれぞれ量子的な存在であり、重力はグラビトン(重力子)という粒子的なイメージを持つ。ビッグバンの周囲には宇宙の時間の範囲を示す楕円のユニバースサークルがあり、マスキングによってできたキャンバスの下地の不定形のいくつかのかたまりは多次元のかたまりのイメージでもある。
 またそれらは、絵具の層の重なりを剥き出しにし、平面の多層化を強調している。
 キャンバスという布、木枠の露出、包囲するものされるもののあいまいな関係、裏側と表側、回り込むもの、折り込まれるもの、これらは現実との対峙をも含め、曲率を持った時空面が多重化しているという含意でもある。
 この作品の中で、作家は作品を創造する行為のうちに実在している。それは、作品との物理的な距離のある関係でいうのではなく、ニードルで刻まれた無数の線のひとつひとつ、切り刻まれることで変質したごつごつした無数の粒状の絵具のかたまりに内在しているのである。
 つまり、これらのマチエールは存在の基点のそれぞれから大量に発せられた戦慄する狂乱的な泡でもある。
 そして、これらの行為のすべてが10-44秒という恐るべき極小の時間に、静かに呑み込まれていくのである。

[作成時期]  2007.05.02

This work is the one that production process was opened to the public for two months over (2006.10.1-11.30) at BankART Studio NYK, Yokohama city.
"10-44 sec." of the title is a minimum size at time (Planck time), and it is timing that gravity had been first occurred among four forces (universal force; strong force, weak force, electromagnetic force and gravity) which had existed in universe 10-44 seconds after the big bang. Gravity in the micro-world is the weakest force, but it is assumed that in the macro-world it causes force for all the one that exists in an infinite distance.
As for the big work which uses 4 canvases of 521.2×194cm, "10-44 second" is theme. Because that is too small size, it has represented the fearful time size that has transcended the moment.
The trace of cable buried under transverse through all canvases and this 'matière' of swelling paints have displayed the string energy. The beginning of universe which had been tightened with the string generated the gravity in that first period. Then the basic force of universe was born. This work is made from such thinking image.
Force is the respective quantum existence, gravity has the particle image of graviton. Around the big bang, there is an elliptic universe circle which shows the range of the time of universe, and many lumps of infinite form in the foundation of canvas made by masking are the image of multidimensional lump.
In addition, those make the pile of layer of paints bare, emphasize the multilayer conversion of plane surface.
The canvas as a cloth, the exposure of wooden framework, the ambiguous relationship of those which encircles and which encircled, reverse side and right side, the one that turns, the one tucked in. Including facing with the reality, the meaning that space-time sheet with curvature has multiplexed is included in these.
In this work, artist has existed in the act of creating. It doesn't describe the relation with a physical distance of artist and work. It exists respectively in an innumerable line (It was cut by the needle), and exists inside the lump of innumerable, rough grainy paints (It was cut in pieces and having changed in quality).
In a word, this 'matiière' is "shivering frenzied bubble" originated from each base point of existence in large quantities.
And, all of these acts are quietly swallowed at the redoubtable minimum time of 10-44 second.

[Making time] 2007.05.02


=> 関連作品のリンクへ To the link of related works

=> ページを閉じる The page is closed.