紙田彰「詩的絵画の試み」 Akira Kamita "Attempt of poetic painting"


[制作コンセプト] [Production concept] 2007.3

■特徴 ==Feature of works

麻ひも、棕櫚縄、タコ糸などをキャンバスに埋め込み、多量の油絵具で重ね塗りしながら、ニードルでのスクラッチング、サンドペーパーなどでの研ぎ出しなどを繰り返し、実在感のあるマチエールでの表現。マスキング部分の露出、キャンバスの折り込みによる木枠の露出なども。
Imbedding the hemp rope, palm rope and the cotton thread etc. to the canvas, I paint large quantities of oil paints many times repeatedly. It is repeated scratting by the needle and grinding with the sandpaper, while painting the canvas. By doing that, the conceptual image is progressed that based on the expression of the 'matiele' with the real existence feeling. In addition, exposure of masking part; folding of canvas; exposure of wooden framework, and so on.


■テーマ ==Theme

この2年余りのテーマは、量子論と相対性理論をつなぐ「Super-string Theory(超ひも理論)」の思考イメージならびに抑圧と自由の問題。「人間とは何か、存在とはどういうことか、宇宙はどうなっているのか」を思索することにより、その思考イメージをキャンバスに表現している。
肉体の行為としての作品制作自体に重きを置き、それがマチエールの質感に現れることで、「実在」の問題の表現ともなるはずである。
作品創造の源泉とは行為の原初性(プリミティビティ)にあると考えているが、それはとりもなおさず、重なり続ける内部世界の解放衝動のことでもある。
また、WEB、展示、配布用パンフなどで同時に発表している宇宙論、量子論の考察、詩作品などの制作も、キャンバスを作り出す「場」に収斂されてきている。
ひもを多用するのは超ひも理論の即物的イメージということもあるが、スクラッチング、研ぎ出し、キャンバスの露出や折り込みなどは、平面の多層的な重なりという問題、現実を包み込むとか裏側に回り込むということはどういうことか、リーマン幾何学の曲率空間、次元の問題などとの関連がある。
物質と宇宙の問題が近い将来に明らかになる可能性が出てきているということは、大きな価値観、世界観の転回が近づいてきているということであり、そのことにアーティストとして鈍感であってはならないと考えている。
なお作品は、個展ごとに制作計画を立て、「超ひも」シリーズの個別テーマとして、大作、小品の作品群を制作し、インスタレーション風に精力的に発表している。(この2年で制作したシリーズ作品は100号以上の20枚余を入れて、100点以上)

 (詳細は詩的絵画の試み、あるいは紙田彰の世界をご覧ください)
Theme of these two years is the image of idea about "Super-string Theory" that connects quantum theory and relativity, also is the problem of oppression and freedom. the image of idea has been expressed to the canvas by contemplating“What is human beings, what is existence and how does universe become?".
Put emphasis on work production as the act of body, and it appears to the texture of 'matiele', it is sure to become an expression of the problem of "Real existence".
Though I think that the source of work creation is in the primitivity of act, but that has meant the release impulse of the inside world which is accumulated from base point of existence.
In addition, the production such as "the consideration of cosmological theory and quantum theory" and the composition of poetry announced at the same time with WEB and the pamphlet for the exhibition and the distribution, etc. has been converged on the field also that is created canvas.
Using many strings is practical image of the super string theory. But, scratching, grinding, exposure and folding of the canvas are related to the following. Problem concerning the multilayer pile of plane surface. What meanings are to wrap the actuality and to turn to the reverse side? Curvature space of Riemannian geometry. Problem of dimension, etc.
In the near future, as for problem of substance and universe there is a possibility of becoming clear depending upon super string theory. Big turning of sense of values and world views is getting near, I am strongly touched off as an artist by that.
Furthermore, I set up the production plan of the work to every private exhibition, according to the plan, I produce large and small size works as an individual theme of the super string series, and has announced energetically. (As for series works which are produced in these 2 years, there are 100 items or more including about 20 items above size 100.)

(Please see "Attempt of a poetic painting" or "Akira Kamita's World" for details. )