音楽協力/ Music cooperation/ Sounds: 作曲・制作  紙田 聡 Composition and production: Satoshi Kamita
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Copyright (c) 2007- Akira Kamita
紙田 彰による 詩的絵画の試み Attempt of poetic painting by Akira Kamita 「超ひも理論」シリーズ "Superstring theory" Series
紙田 彰19th「宇宙論の造形」 Akira Kamita19th "Forming of cosmology"

'07.5.7-12 11:30-19:00 (最終日は16:00まで) (The final day to 16:00)
[ 京橋・小野ギャラリー ] 企画 [Project of Ono gallery, Kyobashi, Tokyo]

[展示作品][Exhibition work ]

Poetic art by KAMITA, Akira
協力: (株)クサカベ、東洋クロス(株) Cooperation: Ltd.Kusakabe, Toyo Cloth Ltd.


原初性(ブリミティビティ)の奪回!Recapture primitivity!!


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■出品作品一覧 ==Exhibition work list

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Akira Kamita The 19th Exhibition
「超ひも理論」シリーズ "Superstring theory" Series
紙田 彰19th「宇宙論の造形」 Akira Kamita19th "Forming of cosmology"

[展示作品]
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<Super-string>
Uncertainty Principle 1 - 4, oil on canvas, M6, 41.0 × 24.2cm
 タイトルは量子論における「不確定性原理」である。
 カーボンブラックの粉を樹脂で練り込んで、キャンバスに何度か重ね塗りし、研ぎ出し、絖のような艶を出す。下地にはアクリル系の絵具の色点を散らしてある。
 S字形に見える図形は相転移をイメージした物質であり、これ自体ひもでもある。銀色をベースに、図形の増加とともに金色で侵蝕の変化をつけてバリエーションとした。重ね合わせと不確定性――。
 また、マスキングをはずした下地はぼんやりとしたスリット(切れ目)が光の二重スリット実験を想起させ、量子の世界を印象づける。
Title is "Uncertainty principle" of quantum theory.
After mixing the resin into the powder of carbon black, I painted it many times on the canvas, and polished with the cloth, put out the gloss like the silk. Before that, I scattered the color point of acrylic paint in the foundation.
The figure seen shape of S character is the substance which represents phase transition, and is itself the string. Silver is based color, but with increasing the figure it makes the variation of changing the erosion by using gold. Superposition and uncertainty......
In addition, in the foundation which removed the masking, the faint slit reminds us the double slit experiment of light, and it impresses the world of the quantum.

転移 Transition 1, 2, oil on canvas, P20
 相転移phase transitionとは、ある物質の相が別の姿の相に転ずるということで、超ひも理論の数学ではひもエネルギーで締めつけられた次元空間が別の形態の空間に移行するというものである。
 次元はそもそも理想化されたスケールであるが、「転移1」は、曲率をもった次元が物質の中に突如として生まれた空間が裂けて相転移するときに飛び出したイメージである。4つの力、あるいは4つの次元。フロップ転移(ひも理論の幾何学であるカラビ-ヤウ空間で、空間の相が入れ替わることで空間の破滅を修復する転移)を暗示した、千切れそうなひもエネルギー。
 また、「転移2」では、同じ相転移でもまったく形の異なるねじれた管、環のイメージ。視点を同時に合わせることはできないが、同じ物質が同時に異なる位置に存在している。
Phase transition means that the phase of a certain substance turns to the phase of another form. In mathematics of super string theory, it is meant that the dimensional space which is tightened by the string energy shifts to the space of another form.
Basically, the dimension is the idealized scale, but "Transfer 1" is the following image. When the space that was born suddenly in the substance is ripped and transfers the phase, the dimension with curvature springs out. Four forces, or four dimensions. The string energy of being about to burst hint the flop transfer. (flop transfer: In Calabi-Yau space that is the geometry of string theory, the transfer restores the ruin of space by converting the phase of space.)
"Transfer 2" is the image of twisting tube and ring with quite different shape, though it looks similar to "Transfer 1". It is not possible to match viewpoints at the same time, but it exists in the position where the same substance differs simultaneously.

反-次元のかたまり The Lump of counter dimension 1, 3, oil on canvas, F3
 ひもエネルギーが単純化された配置で、物質と空間を締めつけている。その傍らで次元のかたまりらしきものが物質の部分を垣間見させている。
 また、真空の中に匿されている白いのっぺりとした反-次元のイメージは次元のペアである。
"String energy" of simple arrangement has tightened the substance and the space. With the side, like the lump of dimension has displayed the one part of substance.
In addition, white flatly image of "anti-dimension" which hidden in the vacuum is a pair of dimension.

CMB(Cosmic Microwave Background) 1, 3, oil on canvas, P3
 宇宙マイクロ波背景放射をテーマにした5点のうち2点。
 ビッグバンから40万年後に宇宙はプラズマ状態を脱し、「宇宙の晴れ上がり」という時期を迎える。この透明で冷えた空間に放射されたマイクロ波(光子)は宇宙全域に及び、この検出がビッグバンと膨張説の証拠とされる。
 ひもの曲線のパターンと研ぎ出しによる下層の絵具の斑模様が、宇宙膨張によって赤方偏移を受けた光子のイメージでもある。
 マスキングで切り抜かれた部分は、匿された次元、露出したこちら側、あちら側。
These are 5 works which designate "Cosmic Microwave Background" as theme.
400,000 years after the big bang, the universe had escaped from plasma state, and had entered the time called "clearing up of the universe". The microwave (photon) that was emitted in the cool transparent space had reached the entire universe, and then, that is the evidence of the big bang and the expansion theory of universe.
The pattern of curved line of strings and the unevenness pattern of grinding the lower stratum are images of photon which was influenced the red shift in consequence of the expansion of universe.
The part where masking was peeled off is concealed dimension, hither of the exposure, and also thither of the exposure.

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oil on canvas, F100 × 5, 651.5 × 162.0cm

Super-string Theory

それぞれの存在、あらゆる存在の解放衝動と超ひも理論の彼方につづく宇宙論的自由とは何かを求めて

 この5枚組の作品においては、極小とは光とひもの波打ちであり、振動であり、極大のユニバースとは空間と時間の大きな変化である。
 振動するひも、大きなうねりを持つ巨大なひもを麻、棕櫚縄、綿糸などを下地に埋め込み、大量の絵具を重ねていき、ニードルやナイフでスクラッチングし、サンドペーパーで何度も研ぎだしていく。
 ここには、モナド(存在の単位)→細胞→肉体の律動という、いわば「解放衝動」の肉体的行為がある。そして、そのことがマチエールの造形に直接結合していくのである。
 string(ひも)の全振動は、この解放衝動とキャンバス上で出遭っているのだ。
 宇宙はこの存在の律動、肉体の律動とも深く結びついているのだ、という思いがするのである。
Seeking "liberating impulse of all existence or respective existence" and "cosmological theory what's freedom" on the far side of super string theory.

In this picture a set of five pieces, the minimum is wave motion and vibration of light and string, and the maximum of universe is the big change of space and time.
To express a vibrating string and a huge string with big undulation, hemp and palm ropes and cotton threads were buried in the foundation, and a large amount of oil colors were painted many times, in addition, it was scratched with the needle and the knife, furthermore it was ground with the sandpaper many times.
'Monade'→cell→"the rhythm of body", in other words, a physical act of "liberating impulse" is here. And, it connects directly with forming the 'matière'.
All vibration of strings have encountered to this liberating impulse on the canvas.
I think that universe is deeply related to the rhythm of existence and the rhythm of body.

oil on canvas, F120 × 4, 521.2 ×194.0cm

10-44sec. ―重力の発生 Occurrence of gravity

 F120号4枚組の大作は、じつに10-44秒という、瞬間というにはあまりにも小さな、恐るべきサイズをイメージしている。
 作品の全体を横に貫いて敷設されたケーブルの痕跡、その盛り上がった絵具のマチエールはひもエネルギーを表し、締めつけられた宇宙の原初がその最初期に重力を発生させ、宇宙の基本的な力を誕生させるという思考イメージで作られている。
 力はそれぞれ量子的な存在であり、重力はグラビトン(重力子)という粒子的なイメージを持つ。ビッグバンの周囲には宇宙の時間の範囲を示す楕円のユニバースサークルがあり、マスキングによってできたキャンバスの下地の不定形のいくつかのかたまりは多次元のかたまりのイメージでもある。
As for the big work which uses 4 canvases of 521.2×194cm, "10-44 second" is theme. Because that is too small size, it has represented the fearful time size that has transcended the moment.
The trace of cable buried under transverse through all canvases and this 'matière' of swelling paints have displayed the string energy. The beginning of universe which had been tightened with the string generated the gravity in that first period. Then the basic force of universe was born. This work is made from such thinking image.
Force is the respective quantum existence, gravity has the particle image of graviton. Around the big bang, there is an elliptic universe circle which shows the range of the time of universe, and many lumps of infinite form in the foundation of canvas made by masking are the image of multidimensional lump.

Oil on canvas, F6, M6, S3, P6, M8, SM

白いベクトル

金色のひも Golden string

次元の始まり Start of dimension

人台と宇宙面 Mannequin and universe sheet

次元のかたまり Lump of dimension 3

次元のかたまり Lump of dimension 6

宇宙音楽 Space music XI

宇宙音楽 Space music VIII

続宇宙音楽 Continuation of space music II

思考パターン Pattern of thinking i

思考パターン Pattern of thinking iv




次元のかたまり 3

紙田 彰



実在が有限であるならば、次元は曲率を持つために円環を結んでいる。
次元がそれぞれ他の次元すべてに対して直交し、無限であるとするのは仮想的な(人工的な)空間(ユークリッド幾何学)においてであり、実在論的には有限の宇宙における次元は曲率を持つために始点に戻ってくる。これは「時間」についても同様で、直線的な方向性を持つものは、実在論的には曲率を持つはずである。
すべての次元がそれぞれの始点に回帰する、そのことは巨視的には次元がかたまりとなることを示すものである。

2007.03.13



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